DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2020.6.06

AN INNOVATIVE ALGORITHM FOR A HYBRID FC/BATTERY SYSTEM ENERGY MANAGEMENT

B. Bourouis, H. Djeghloud, H. Benalla

Анотація


Мета. Стаття спрямована на управління енергією гібридної системи живлення від паливного елемента/акумулятора за допомогою інноваційного алгоритму. Гібридна система живлення паливний елемент/акумулятор заснована на чотирьох батареях паливних елементів з протонообмінними мембранами та NiMH акумуляторі, підсилювачах і послаблювачах постійного струму для управління паливним елементом та вхідними струмами батареї відповідно та розробленому алгоритмі як для управління енергією енергосистеми, так і для подачі на паливний елемент і акумулятор вихідної напруги, обов'язкової для схем управління перетворювачами постійного струму. Дослідження перевірено за допомогою комп’ютерного моделювання з використанням MATLAB/Simulink, де було враховано кілька випадків рівня заряду акумулятора та рівнів споживання енергії. Результати демонструють добре функціонування запропонованого гібридного алгоритму управління системою живлення від паливного елемента/акумулятора.

Ключові слова


гібридна система паливний елемент/акумулятор; паливний елемент з протонообмінними мембранами; NiMH акумулятор; підсилювачі та перетворювачі постійного струму; інноваційний алгоритм управління

Повний текст:

PDF ENG (English)

Посилання


Odeim F., Roes J., Heinzel A. Power management optimization of a fuel cell/battery/supercapacitor hybrid system for transit bus applications. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 2016, vol. 65, no. 7, pp. 5783-5788. doi: 10.1109/TVT.2015.2456232.

Matthey J. Fuel cell today. The leading authority on fuel cells. Available at: http://www.fuelcelltoday.com (accessed 08 March 2020).

Sun L., Wu G., Xue Y., Shen J., Li D., Lee K.Y. Coordinated control strategies for fuel cell power plant in a microgrid. IEEE Transactions on Energy Conversion, 2018, vol. 33, no. 1, pp. 1-9. doi: 10.1109/TEC.2017.2729881.

Thounthong P., Rael S., Davat B. Control algorithm of fuel cell and batteries for distributed generation system. IEEE Transactions on Energy Conversion, 2008, vol. 23. no. 1, pp. 148-155. doi: 10.1109/TEC.2006.888028.

Boscaino V., Collura R., Capponi G., Marino F. A fuel cell-battery hybrid power supply for portable applications. SPEEDAM 2010, Pisa, 2010, pp. 580-585. doi: 10.1109/SPEEDAM.2010.5542091.

Lai J.-S., Ellis M.W. Fuel cell power systems and applications. Proceedings of the IEEE, 2017, vol. 105, no. 11, pp. 2166-2190. doi: 10.1109/JPROC.2017.2723561.

Hong Z., Zhu Y., Shang W., Li Q., Chen W. Research of energy management strategy for fuel cell/battery hybrid locomotive. 2017 IEEE Transportation Electrification Conference and Expo, Asia-Pacific (ITEC Asia-Pacific), 2017, pp. 1-5. doi: 10.1109/ITEC-AP.2017.8080852

Li Y.H., Rajakaruna S., Choi S.S. Control of a solid oxide fuel cell power plant in a grid-connected system. IEEE Transactions on Energy Conversion, 2007, vol. 22, no. 2, pp. 405-413. doi: 10.1109/TEC.2005.853756.

Vural B., Dusmez S., Uzunoglu M., Ugur E., Akin B. Fuel consumption comparison of different battery/ultra capacitor hybridization topologies for fuel-cell vehicles on a test bench. IEEE Journal of Emerging and Selected Topics in Power Electronics, 2014, vol. 2, no. 3, pp. 552-561. doi: 10.1109/JESTPE.2013.2297702.

Vural B., Boynuegri A.R., NakirI., Erdinc O., Balikci A., Uzunoglu M., Gorgun H., Dusmez S. Fuel cell and ultra-capacitor hybridization: A prototype test bench based analysis of different energy management strategies for vehicular applications. International Journal of Hydrogen Energy, 2010, vol. 35, no. 20, pp. 11161-11171. doi: 10.1016/j.ijhydene.2010.07.063.

Gao W. Performance comparison of a fuel cell-battery hybrid powertrain and a fuel cell-ultracapacitor hybrid powertrain. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 2005, vol. 54, no. 3, pp. 846-855. doi: 10.1109/TVT.2005.847229.

Reddy N.P., Pasdeloup D., Zadeh M.K., Skjetne R. An intelligent power and energy management system for fuel cell/battery hybrid electric vehicle using reinforcement learning. IEEE Transportation Electrification Conference, 2019, pp. 1-6. doi: 10.1109/ITEC.2019.8790451.

Yu S., Fernando T., Chau T.K., Iu H. H.-C. Voltage control strategies for solid oxide fuel cell energy system connected to complex power grids using dynamic state estimation and STATCOM. IEEE Transactions on Power Systems, 2017, vol. 32, no. 4, pp. 3136-3145. doi: 10.1109/TPWRS.2016.2615075.

Ehsani M. Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles: fundamentals, theory, and design. Power electronics and applications series. Boca Raton, CRC Press, 2005.

Saïsset R. Contribution à l’étude systémique de dispositifs énergétiques à composants électrochimiques. Formalisme Bond Graph appliqué aux piles à combustible, accumulateurs Lithium-Ion, Véhicule Solaire (PhD), 2004.

Fuel Cell Technologies Program: Glossary. Department of Energy efficiency and Renewable Energy Fuel Cell Technologies Program, 2011.

Motapon S.N., Tremblay O., Dessaint L.A. A generic fuel cell model for the simulation of fuel cell vehicles. IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, 2009, pp. 1722-1729. doi: 10.1109/VPPC.2009.5289692.

Price A. Electrical energy storage – a review of technology options. Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Civil Engineering, 2005, vol. 158, no. 6, pp. 52-58. doi: 10.1680/cien.2005.158.6.52.

Tangsiripaisan M.P. Modeling of fuel cell vehicle based on physical model of different components in MATLAB/Simulink. 2007.

Kawachi S., Baba J., Kikuchi T., Shimoda E., Numata S., Masada E., Nitta T. Energy capacity reduction of energy storage system in microgrid stabilized by cascade control system. 13th European Conference on Power Electronics and Applications, 2009, pp. 1-10.

Tremblay O., Dessaint L., Dekkiche A. A generic battery model for the dynamic simulation of hybrid electric vehicles. IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, 2007, pp. 284-289. doi: 10.1109/VPPC.2007.4544139.

Shepherd C.M. Design of primary and secondary cells – Part 2. An equation describing battery discharge. Journal of Electrochemical Society, 1965, Vol. 112, pp. 657-664.

Tremblay O., Dessaint L.-A. Experimental validation of a battery dynamic model for EV applications. World Electric Vehicle Journal, 2009, vol. 3, no. 2, pp. 289-298. doi: 10.3390/wevj3020289.

Njoya Motapon S., Dessaint L.-A., Al-Haddad K. A comparative study of energy management schemes for a fuel-cell hybrid emergency power system of more-electric aircraft. IEEE Transactions on Industrial Electronics, 2014, vol. 61, no. 3, pp. 1320-1334. doi: 10.1109/TIE.2013.2257152.

Available at: http://www.brusa.biz/en/products/dcdc-converter/hvhv-800-v/bdc546.html (accessed 12 March 2020).




Copyright (c) 2020 B. Bourouis, H. Djeghloud, H. Benalla


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 2074–272X (Print)
ІSSN 2309–3404 (Online)